مهمترین روندها و اخبار سئو در سال ۲۰۱۵

 سال ۲۰۱۵ سال پر جستجویی بود، پر جستجوتر از هر سال دیگری

با تبدیل شدن موبایل ها به یک بخش ضروری حضور در اینترنت، انتقال کانون توجه به سمت کاربران و همچنین فاش شدن رازهای زیادی در مورد معیارهای رده بندی نتایج گوگل، بازاریابان در سال ۲۰۱۵ میلادی با یک تحول بزرگ روبرو شدند.

در این وب شلوغ و درهم و برهم، پیگیری ماجرای اخبار و بررسی روندها در سالی که گذشت، بهترین ابزار تشخیص وقایع بزرگ و مهم است و شاید بتواند مسیر پیش رو در سال ۲۰۱۶ را نیز روشن کند.

گوگل بیش از هر زمان دیگری اسرار خود را برملا کرد

این اولین بار بود که این موتور جستجوی غول آسا تا این اندازه واضح و آشکار در مورد الگوریتم های خود توضیح می دهد.

Rohan Ayyar از گروه بازاریابی اینترنتی E2M در این باره می گوید: به نظر من تصمیم گوگل مبنی بر انتشار تغییرات الگوریتم های خود در رسانه های جمعی معتبر، نشان از تغییر پارادایم در فعالیت های مرتبط با بهینه سازی موتور جستجو است.

مثلا Mobilegeddon را در نظر بگیرید. الگوریتمی که برای تقویت صفحات موبایل-دوست در نتایج جستجوی گوگل در موبایل ها ایجاد شد. هر چند گوگل این الگوریتم را مستقیما در رسانه های تجاری و تکنولوژی منتشر نکرد، اما در عمل، فعالیت های خود را طوری تغییر داد که همه بتوانند از آپدیت های الگوریتم مطلع شوند و از قبل نیز تصمیم خود مبنی بر اهمیت به سایت های ریسپانسیو و موبایل-دوست را اعلام کرده بود.

احتمالا با پوششی که بی بی سی و وال استریت ژورنال از آپدیت موبایلگدون دادند، گوگل تشویق شد تا موضوع توسعه RankBrain را مستقیما در Bloomberg منتشر کند. گوگل قبلا حتی در مورد الگوریتم مرغ مگس خوار که به نوعی الگوریتم اصلاحی الگوریتم اصلی گوگل بود نیز چنین کاری نکرده بود.

در واقع می توان مشاهده کرد که گوگل از صحبت با وبمسترها که قبلا بیشتر توسط مت کاتس (Matt Cutts) مدیر تیم اسپم گوگل انجام می شد، به سمت صحبت با خبرنگاران تغییر جهت داده است. لازم به ذکر است که ما در وب۲۴ اکثر صحبت های مت کاتس و تیم کیفیت و اسپم گوگل را در قالب سه دی وی دی آموزش سئو با زیرنویس فارسی منتشر کرده ایم که گنجینه بسیار ارزشمندی در مورد نحوه کار گوگل است و به شما کمک می کند بدانید با رعایت چه نکات فنی و محتوایی می توانید در نتایج جستجوی گوگل بهتر عمل کنید و چگونه جلوی اسپم شدن سایت خود را بگیرید. در صورت تمایل می توانید طی تماس با شماره ۸۸۸۵۰۶۳۲ (داخلی ۱) در ساعات اداری این محصول را سفارش دهید. (اطلاعات بیشتر در مورد فیلم آموزش سئو از زبان گوگل)

 الگوریتم موبایل گدون

مهم ترین رخداد مربوط به جستجو در سال ۲۰۱۵  الگوریتم  Mobilegeddon بود که در بالا اشاره ای به آن شد.

الگوریتم موبایلگدون گوگل

Cory Collins مدیر بازاریابی محتوای   Page One Power، بر این عقیده است که: این آپدیت گوگل این موضوع را کاملاً روشن می کند که گوگل بر روی تلفن های همراه سرمایه گذاری زیادی کرده است و به نفع همه ماست که با این روند همراه و همسو شویم. اگر شما در سال ۲۰۱۵ سایتی را راه اندازی کرده اید که سازگاری خوبی با گوشی های تلفن همراه ندارد و اصطلاحا واکنش گرا یا ریسپانسیو نیست، قطعا از این روند عقب مانده اید.

همچنین جداسازی این الگوریتم های رتبه بندی سبب شد تا گوگل از ذهنیت و رفتار جستجوکنندگان در گوشی های تلفن همراه – که کاملاً متفاوت با جستجو کنندگان رایانه های شخصی است- درک بهتری پیدا کند.

متأسفانه در کشور ما بسیاری از شرکت ها و سایت ها این مسئله را نادیده گرفتند اما الان باید متوجه این زنگ خطر شده باشند و هر چه زودتر نسبت به مناسب سازی سایت خود برای گوشی های تلفن همراه اقدام کنند.

پیشرفت ماشین ها

همانطور که گفته شد، RankBrain الگوریتم دیگری است که گوگل در سال ۲۰۱۵ اعلام کرده است. RankBrain یک سیستم هوش مصنوعی است که توسط گوگل توسعه یافته و با استفاده از یادگیری ماشینی، به پردازش نتایج جستجو کمک می کند. گوگل اعلام کرده که RankBrain سومین عامل مهم مؤثر بر نتایج جستجو است.

 Rob Kerry مدیر استراتژی  Ayimaمی گوید: معرفی عمومی RankBrain برای برخی غافلگیر کننده بود اما برای شرکت مادر گوگل که به Alphabet تغییر نام داده است، کاربرد یادگیری ماشینی یک گام منطقی به حساب می آید. این شرکت اخیرا  بر روی ماشین های بدون راننده و خانه های اتوماتیک سرمایه گذاری گسترده ای انجام داده است.

RankBrain  گوگل را در تفسیر و رتبه بندی صفحات وب که روزانه ۳ میلیارد بار مورد جستجو قرار می گیرند، کارآمدتر می کند. انسان ها ناکارآمدترین و پرخطاترین بخش هر شرکت تکنولوزی هستند، قطعاً گوگل هم از این قانون مستثنی نیست. پیشرفت روش های متقلبانه جستجو در چند سال اخیر گوگل را وحشت زده کرد و مجبور شدند از نیروی انسانی نیز برای بررسی نتایج و شناسایی سایت های متخلف استفاده کنند که طبیعتا به اندازه کافی کارآمد نیستند و دچار خطا می شوند.

گوگل دستورالعمل های کیفیت جستجو را منتشر کرد

نوامبر ۲۰۱۵، گوگل دستورالعمل های کیفیت جستجو را در ۱۶۰ صفحه منتشر کرد. هر چند مطمئنیم گوگل هنوز رازهای زیادی را برای خود نگه داشته، اما همین دستورالعمل های منتشر شده نیز می تواند دید کلی خوبی را نسبت به فرایندهای گوگل به ما بدهد.

فصل های مرتبط با کیفیت محتوا در این دستورالعمل جالب توجه هستند. در این بخش ها گوگل به ما می گوید که چه چیزی به عنوان محتوای بی کیفیت در نظر گرفته می شود. مثلا:

ما محتوایی را که زمان کافی صرف آن نشده باشد، تلاش زیادی برای آن نشده باشد و تخصص، مهارت یا توانایی کافی پشتوانه آن نباشد، به عنوان محتوای بی کیفیت در نظر می گیریم. صفحاتی که محتوای اصلی شان  بی کیفیت باشد نمی توانند به موفقیت برسند

پنگوئن و پاندا آپدیت نشد

صرف نظر از اطلاعیه های رسمی که گوگل در مورد RankBrain و Mobilegeddon منتشر کرده است، حرفای زیادی نیز در مورد آنچه گوگل انجام نداده است وجود دارد. Cory Collins می گوید : «عدم به روز رسانی الگوریتم پنگوئن در سال ۲۰۱۵، مسئله مهمی است. از نظر من، این نشان می دهد که گوگل بر الگوریتم های یادگیری ماشینی خود کنترل مناسبی ندارد. البته این مسئله پیچیده ای است ولی من فکر می کنم اگر گوگل می توانست داده های جدید را جایگزین داده های قدیمی تر کند، حتما این کار را می کرد. در هر حال آنچه مشخص است این است که گوگل در حال سرمایه گذاری بر روی یادگیری ماشینی است و احتمالا شاهد پیشرفت قابل توجه و چشمگیری در الگوریتم های آن خواهیم بود»

Stephen Kenwright مدیر جستجو در Branded3 می گوید:

مسلماً رویکرد تیم کیفیت جستجو مهم ترین روند در سال ۲۰۱۵ بوده است. عدم به روز رسانی الگوریتم پنگوئن و تبلیغات اندک در مورد الگوریتم پاندا نشان دهنده این است که اهمیت اهداف، تغییر کرده است. بزرگترین تغییرات در مورد الگوریتم اصلی رخ داده است که آن هم خیلی خلاصه و در منابع اندکی معرفی شد، بنابراین مشکلات اصلی همچنان ناشناخته هستند و برای ما که در این صنعت مشغولیم چیزی عوض نشده است. آپدیتی هم که بیشترین تبلیغات بر روی آن صورت گرفته یعنی آپدیت ۲۱ آوریل در مورد سازگاری صفحات با گوشی ها و تبلت ها، به احتمال زیاد تاثیر و تغییر چندانی در پی نخواهد داشت.

نمایه سازی نرم افزارهای موبایلی

گوگل در دو سال گذشته محتوایی از اپلیکیشن های موبایلی را در نتایج جستجو نمایش می داد که در صفحات وب نیز وجود داشتند. اما از اواخر ۲۰۱۵ گوگل شروع به نمایش برخی از محتواهایی کرد که فقط در اپلیکیشن ها هستند و صفحه وب ندارند. همچنین به جستجوگران امکان دیدن پیش نمایش آزمایشی برخی اپلیکیشن ها را بدون نیاز به نصب می دهد.

سئوی اپلیکیشن ها

Stephen Kenwright  توضیح می دهد که مدیران سئو چگونه می توانند از مزیت های این اقدام گوگل بهره مند شوند:

«۲۰۱۵ اولین سال در این دهه است که طی آن بزرگترین تغییرات در نتایج جستجو ناشی از تیم کیفیت جستجوی گوگل نبوده است. بلکه از سایر تیم ها مثل تیم جستجوی محلی و تیم نمایه سازی نرم افزارهای موبایلی ناشی شده است و این تغییرات بگونه ای بوده که نتایج آن ملموس تر است و مانند گذشته بر پایه حدس و گمان نیست. لذا مدیران سئو می توانند بر رتبه بندی نرم افزارهای موبایل و رتبه بندی های محلی تأثیرات بیشتری داشته باشند»

نفوذ نمودار دانش گوگل

Mags Sikora، بنیان گذار  Period Box تاثیر منفی تلاش گوگل برای اینکه خودش به تمام سوالات پاسخ بدهد را مورد بررسی قرار داده است.

همزمان که بر روی ایجاد یک محتوای با کیفیت متمرکز می شویم، رشد پیوسته نمودار دانش (KnowledgeGraph) را نیز باید در نظر داشته باشیم. در سال ۲۰۱۵ نمودار دانش گوگل سبب کاهش ترافیک بسیاری از وبسایت ها شد. نگران کننده ترین آن ها در مورد نتایج محلی کاربران گوشی های تلفن همراه بود.

شرکت ها تلاش می کنند تا پژوهش های بیشتری انجام دهند و محتوایی را تولید کنند که بهترین پاسخ را برای جستجوگران فراهم کند اما گوگل نتایج این پژوهش ها را به نحوی استخراج می کند که بتواند آن را مستقیماً در نتایج جستجو نمایش دهد. این کار باعث می شود که کاربران نیازی به کلیک کردن بر روی منبع اصلی این اطلاعات نداشته باشند و نتیجه آن، کاهش ترافیک سایت های مرجع خواهد بود.

اگر گوگل همچنان به توسعه نمودار دانش خود ادامه دهد، این روند کاهش ترافیک دامنگیر صنایع و وبسایت های بیشتری در سال ۲۰۱۶ نیز خواهد شد.

نمودار دانش گوگل

بازاریابی یکپارچه در راه است

جستجو تنها راه نیست، بلکه بهترین راه در لحظه ای است که مورد نیاز باشد و چیزهای مختلفی می تواند موجب شود تا کاربران دست به جستجو بزنند؛ از آگهی تلویزیونی گرفته تا روش های دیگر بازاریابی و تبلیغات. سال ۲۰۱۵ از این جهت سال خوبی بود که موتورهای جستجو فناوری ها و امکاناتی را برای بازاریابی یکپارچه فراهم کردند. بنابراین اگر به این روند ادامه دهند، سال ۲۰۱۶ بهتر هم خواهد شد و بازاریابی یکپارچه را می توان نقطه عطفی در صنعت جستجو در نظر گرفت.

لطفا صبر کنید


طراحی سایت ۲۴

0 پاسخ

ارسال یک پاسخ

در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید